Overzicht per verbonden partij
Publiekrechtelijk partijen
Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Duiven Partijen Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Openbaar belang Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar.
Samenwerking is het, met behoud van de huidige bestuurlijke zelfstandigheid, vergroten van de gemeentelijk slagkracht door bundeling van ambtelijke expertise op strategisch, tactisch en operationeel niveau met als resultaat verhoogde kwaliteit, continuïteit en efficiëntie.
Bestuurlijk belang Deelname Dagelijks Bestuur door burgemeester.
Aandeel in % 52 Ontwikkelingen Softwareconvergentie in het sociaal domein hangt nauw samen met de ontwikkelingen op het gebied van transformatie en samenwerking in dat domein; de mogelijke keuze voor een gemeenschappelijke backoffice heeft invloed op diverse beslispunten in een convergentietraject. Het spreekt voor zich dat dit een ‘remmende’ werking op de applicatieconvergentie heeft. Informatievoorziening en automatisering zijn immers volgend op de bedrijfsvoering.
Ontwikkelingen op het gebied van Werk en Inkomen zijn een sterk veranderende arbeidsmarkt, forse krimp op de beschikbare financiële middelen als gevolg van bezuinigingen door het Rijk, regionale samenwerking (gemeenten regio Arnhem, UWV en Presikhaaf Bedrijven) en de ontwikkeling van de sociale teams binnen de Liemers.Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 3.880 4.095 4.445 4.465 4.470 4.500 Resultaat partij 635 Eigen vermogen Vreemd vermogen 13.450 Toelichting Risico's De aan de gemeenschappelijk regeling deelnemende gemeenten staan garant voor eventuele exploitatietekorten. Het risico op tekorten is gezien de omvang van de samenwerking en het ontbreken van eigen reserves redelijk groot.
De GR SdL heeft geen eigen vermogen, voorzieningen of reserves. De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de 4 deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma 0. Bestuur en ondersteuningPubliekrechtelijk partijen
Alliander N.V.
Alliander N.V. Juridische vorm Vennootschappen Vestigingsplaats Arnhem Partijen Aandeelhouders
Openbaar belang De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang Stemrecht per aandeel in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Aandeel in % 0.45 Ontwikkelingen Aandeelhouders hebben ingestemd met de aankoop van energienetten in Noordoostpolder en Friesland én de verkoop van de aandelen van Endinet. De transacties betreffen een ruil van netwerken tussen Alliander en Enexis.
Alliander heeft een toenemende focus op duurzaamheid, duurzame energie en energiebesparing.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente Resultaat partij 207.000 Eigen vermogen 3.864.000 Vreemd vermogen 3.871.000 Toelichting Risico's Het risico van de gemeente beperkt zich tot de hoogte van de jaarlijkse dividenduitkering. Deze is structureel als inkomst in de begroting geraamd.
Programma 0. Bestuur en ondersteuningPubliekrechtelijk partijen
Regionaal Bureau Leerlingzaken Midden-Gelre (RBL)
Regionaal Bureau Leerlingzaken Midden-Gelre (RBL) Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Arnhem Openbaar belang Het voor de deelnemende gemeente uit de regio Arnhem handhaven van de Leerplichtwet. Daarnaast ook advisering en informatie verstrekken m.b.t. de leerplichtwet en het belang van een diploma of startkwalificatie. Onderzoek naar verzuim.
Bestuurlijk belang De RBL gaat over in de MGR-GRO per 1-1-2018.
Aandeel in % 11 Ontwikkelingen Met de transitie in de jeugdzorg is de toegang tot hulpverlening anders georganiseerd. Bij schoolverzuim en uitval is vaak sprake van achterliggende problematiek. Dit betekent een andere inzet en een bredere focus dan het uitvoeren van de taken die voortvloeien uit het wettelijk kader. Preventie en een eenduidige gezamenlijke aanpak vanuit school en wijk zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Het RBL is hierover met zowel gemeenten (sociale teams) als de samenwerkingsverbanden onderwijs in de regio in gesprek.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 125 Resultaat partij 3 Eigen vermogen Vreemd vermogen Toelichting Risico's De risico’s zijn gering aangezien de bekostiging gebaseerd is op een vooraf afgesproken jaarlijks bedrag per leerling. Eventuele extra investeringen worden verrekend over de gehele regio.
Programma 4. OnderwijsPubliekrechtelijk partijen
Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Kleve Partijen 29 Nederlandse gemeenten en 20 Duitse gemeenten
Openbaar belang De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Bestuurlijk belang Deelname Algemeen Bestuur/Dagelijks bestuur door respectievelijk een door de raad en college aangewezen lid.
Ontwikkelingen Een viertal nieuwe INTERREG projecten is gestart, waardoor de komende jaren voor € 21,2 miljoen naar de Euregio Rijn Waal vloeit.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 11 Resultaat partij 1 2 Eigen vermogen 1.315 Vreemd vermogen 2.424 Toelichting Risico's Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten: de Euregio heeft een stabiele en solide financiële positie en bedrijfsvoering.
Programma 0. Bestuur en ondersteuningPubliekrechtelijk partijen
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Juridische vorm Vennootschappen Vestigingsplaats Den Haag Partijen Gemeenten
Openbaar belang De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Aandeel in % 0.02 Ontwikkelingen De nettowinst van BNG Bank over 2016 is uitgekomen op € 369 miljoen, een stijging van 63% ten opzichte van de € 226 miljoen over 2015. BNG Bank heeft het afgelopen jaar haar activiteiten op het gebied van vermogensbeheer verkocht aan a.s.r., een solide partij op het gebied van vermogensbeheer. Zo is de continuïteit van de dienstverlening aan onze klanten gewaarborgd en krijgen betrokken medewerkers de kans om hun expertise in te zetten voor een bredere doelgroep.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente Resultaat partij 396.000 Eigen vermogen 4.486.000 Vreemd vermogen 149.483.000 Toelichting Risico's In de begroting zijn dividendopbrengsten opgenomen. Deze kunnen lager uitvallen dan begroot. Echter het gaat om relatief kleine bedragen. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de BNG is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.
Programma 0. Bestuur en ondersteuningPubliekrechtelijk partijen
Presikhaaf bedrijven
Presikhaaf bedrijven Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Arnhem Partijen Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Openbaar belang Presikhaaf Bedrijven is het mens- en arbeidsontwikkelbedrijf voor de regio Midden-Gelderland, met als missie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een zo regulier mogelijke arbeidsplaats te leiden. Als partner van werkgevers en gemeenten in de regio ontwikkelt en verbindt Presikhaaf talenten van mensen en werkgevers.
Bestuurlijk belang Deelname Algemeen Bestuur door portefeuillehouder SOZA
Aandeel in % 10 Ontwikkelingen Momenteel bevindt Presikhaaf Bedrijven zich in een transitieproces, waarbij de verwachting is dat er per 1 januari 2018 een (Arnhems) werkbedrijf is opgericht (Scalabor) waar de huidige activiteiten van Presikhaaf Bedrijven grotendeels worden ondergebracht.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 5.797 5.393 5.201 4.913 4.560 Resultaat partij 851 Eigen vermogen 851 2.800 3.500 Vreemd vermogen 21.995 16.200 15.500 Toelichting De begroting 2018 is gebaseerd op ongewijzigd beleid. Dit houdt in dat de begrotingsopzet overeenkomt met de begrotingsopzet 2017.
Risico's Het grootste risico ten aanzien van Presikhaaf heeft betrekking op de afbouw van het werkbedrijf in de huidige situatie, echter dit is financieel verwerkt in de jaarrekening 2017 van zowel Rijnwaarden als Zevenaar.
Programma 6. Sociaal domeinPubliekrechtelijk partijen
Vitens N.V.
Vitens N.V. Juridische vorm Vennootschappen Vestigingsplaats Utrecht Partijen Aandeelhouders. De gemeente Rijnwaarden had geen aandelen Vitens.
Openbaar belang Vitens verzorgt drinkwater en daaraan gerelateerde producten aan 5,5 miljoen zakelijke en particuliere klanten. Ook helpt Vitens in het project “water for life” mee aan het verbeteren van de watervoorziening in ontwikkelingslanden over de hele wereld. Vitens is een publiek bedrijf. De aandelen van de NV zijn in handen van provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang Stem in de algemene leden vergadering
Aandeel in % 0.60 Ontwikkelingen Vitens is als publiek bedrijf, net als andere bedrijven, gehouden aan wetgeving en bijbehorende financiële verplichtingen. Toch wordt door een aantal gemeenten verschillende beleidsmaatregelen opgevoerd waar Vitens het niet altijd mee eens is. Zo speelt de discussie over precarioheffing en andere belasting op leidingwater.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente Resultaat partij 82.700 Eigen vermogen 489.000 Vreemd vermogen 1.249.000 Toelichting Risico's Gezien het geringe belang van de gemeente Zevenaar hierin is het risico bijzonder klein. Met betrekking tot de dividenduitkering wordt de komende jaren rekening gehouden met een daling.
Programma 0. Bestuur en ondersteuningPubliekrechtelijk partijen
Ataro B.V.
Ataro B.V. Juridische vorm Vennootschappen Vestigingsplaats Zevenaar Partijen Gemeente Zevenaar
Openbaar belang Ataro B.V. hanteert de volgende missie: Beleving daar doen we het voor! En doet dit door het zodanig professioneel exploiteren van sportaccommodaties, het stimuleren van sport en bewegen (actief en passief) dat alle inwoners van de gemeente Zevenaar het ervaren als prettig, plezierig, uitdagend en betaalbaar.
Bestuurlijk belang College van B&W heeft invloed op directeur/bestuurder en daarnaast invloed via het bezit van de aandelen.
Aandeel in % 100 Ontwikkelingen Per 1 januari 2016 is Ataro B.V. opgericht. Er zijn al diverse activiteiten overgedragen van de gemeente aan Ataro. Ataro is in 2017 in gesprek geweest met een aantal verenigingen van Rijnwaarden; onderhoud van sportvelden Rijnwaarden is aan Ataro overgedragen.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 1.749 Resultaat partij 107 Eigen vermogen 238 Vreemd vermogen 4.042 Toelichting Risico's Voor aanwijsbare risico’s die Ataro op zich af ziet komen zijn bij Ataro voorzieningen getroffen.
Programma 5. Sport, cultuur en recreatiePubliekrechtelijk partijen
VGGM
VGGM Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Arnhem Partijen Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden werkt in opdracht van de gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Rijnwaarden, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.
Openbaar belang De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de zestien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Visie en missie
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden zet op efficiënte wijze haar middelen in voor een optimale waarborging van de kwaliteit van het leven, in casu de veiligheid en de gezondheid, van de inwoners van het verzorgingsgebied.
Bestuurlijk belang Deelname Algemeen Bestuur door burgermeester.
Aandeel in % 6.43 Ontwikkelingen Vanaf 1 april 2017 vallen de taken van het meldpunt Veilig Thuis onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van VGGM.
De Omgevingswet wordt naar verwachting in 2021 ingevoerd en integreert ± 25 wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Met de Omgevingswet wil de overheid het wettelijk systeem ‘eenvoudig beter’ maken. Dit heeft ook implicaties voor de adviserende en controlerende rol van de brandweer op het gebied van bouwen, milieu en ruimtelijke ordening.Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 2.761 2.810 Resultaat partij 3.400 Eigen vermogen 7.983 Vreemd vermogen 42.931 Toelichting De bijdrage van de gemeente aan VGGM bestaat uit een brandweerdeel en volksgezondheidsdeel.
Risico's Weerstandsvermogen
VGGM heeft het risico-management op orde. Aan de hand van de zogenaamde “kans x effect“ methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. Bij deze benadering wordt een indicatie gegeven van het voor de organisatie benodigde weerstandsvermogen. Dit weerstandsvermogen wordt gevormd door de totale impact van de gekwantificeerde risico's te relateren aan de weerstandscapaciteit (zijnde het beschikbare eigen vermogen en de eventueel aanwezige stille reserves). Eind 2016 is vastgesteld dat een weerstandsvermogen van VGGM van € 1.453.000 toereikend is.
Programma 1. VeiligheidPubliekrechtelijk partijen
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Zevenaar Partijen Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Openbaar belang Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten en het bevorderen van publicaties over de streek.
Bestuurlijk belang Deelname Algemeen Bestuur door burgemeester.
Aandeel in % 48 Ontwikkelingen In 2018 wordt een nieuwe samenstelling van het bestuur verwacht.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 114 120 Resultaat partij Eigen vermogen Vreemd vermogen 36 Toelichting Risico's Programma 0. Bestuur en ondersteuningPubliekrechtelijk partijen
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen Juridische vorm Overige verbonden partijen Vestigingsplaats Arnhem Partijen Gemeente Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Openbaar belang Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board.
Bestuurlijk belang Het Bestuurlijk Overleg bestaat uit 19 leden; van iedere gemeente de burgermeester.
Aandeel in % 5.42 Ontwikkelingen Het Bestuurlijk Overleg heeft besloten de inwonerbijdrage voor 2018 (ongewijzigd) op €1,50 per inwoner vast te stellen.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 66 Resultaat partij 58 Eigen vermogen 362 Vreemd vermogen 131 Toelichting Bijdrage is € 1,50 per inwoner
Risico's Het samenwerkingsverband is opgericht voor afstemming en overleg tussen de deelnemende gemeenten. De risico's zijn beperkt.
Programma 0. Bestuur en ondersteuningPubliekrechtelijk partijen
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Arnhem Partijen Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Openbaar belang Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang De Liemerse gemeenten worden in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder van de gemeente Duiven. Portefeuillehouder gemeente Rijnwaarden is lid van het Algemeen Bestuur.
Aandeel in % 3.60 Ontwikkelingen De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk Wabo-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 487 491 596 Resultaat partij 60 Eigen vermogen 855 562 562 Vreemd vermogen 785 1.013 970 Toelichting De werkzaamheden van ODRA worden nu betaald door middel van de zogenaamde inputfinanciering. Hierbij brengen de deelnemers de financiële middelen in voor vergunningverlening en handhaving. In 2017 worden de werkprogramma's beschouwd als een begroting op basis van outputfinanciering. Er zal worden gerapporteerd op basis van input maar ook op basis van geleverde producten en daaraan verbonden kosten.
Risico's Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Dit bedraagt 1,57. Dit is ruim voldoende.
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordeningPubliekrechtelijk partijen
Reinigingsdienst de Liemers (R.D.L.)
Reinigingsdienst de Liemers (R.D.L.) Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Zevenaar Partijen Gemeenten Montferland en Zevenaar. Gemeente Rijnwaarden is geen deelnemer.
Openbaar belang Inzamelen van afvalstoffen als bedoeld in de Wet milieubeheer en de daaruit voortvloeiende verordeningen van de deelnemende gemeenten, voor zover deze taak door de deelnemende gemeenten aan de dienst wordt opgedragen en door het dagelijks bestuur van de R.D.L. wordt geaccepteerd.
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur bestaat uit acht leden en het dagelijks bestuur uit twee leden. De leden zijn gelijkmatig verdeeld over de twee gemeenten.
Aandeel in % 43 Ontwikkelingen In 2018 wordt het aanbiedstation in Lobith geëxploiteerd door RDL. Vanaf 2019 gaat RDL naar verwachting ook de afvalinzameling doen van de voormalige gemeente Rijnwaarden.
Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 1.520 1.565 1.560 Resultaat partij 45 Eigen vermogen Vreemd vermogen 1.159 1.790 1.790 1.790 1.790 1.790 Toelichting Risico's De RDL heeft over 2016 een positief resultaat behaald. Risico's op dit moment zijn gering. De RDL heeft in de begroting geen post onvoorzien. Gezien het karakter van de GR (puur uitvoerend) zijn lasten redelijk nauwkeurig te ramen en zijn incidenten bijzonder zeldzaam. Eventuele tekorten wikkelt de RDL bij de jaarrekening af via de aangesloten gemeenten. De RDL heeft om deze reden geen algemene reserve en geen eigen vermogen.
Programma 7. Volksgezondheid en milieuPubliekrechtelijk partijen
Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.)
Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.) Juridische vorm Vennootschappen Vestigingsplaats Arnhem Openbaar belang De kernactiviteit laat zich in het kort omschrijven als “het (laten) exploiteren van dagrecreatieve voorzieningen voor een breed publiek”. Deze kernactiviteit kent twee hoofdgroepen: fietspaden en dagrecreatiegebieden (zoals Rhederlaag).
Bestuurlijk belang Via stemrecht algemene leden vergadering
Aandeel in % 2.84 Ontwikkelingen In 2016 is de aandeelhoudersovereenkomst verlengd met 5 jaar. Leisurelands heeft sterk de ambitie om in een concurrerende en snel veranderende markt een toonaangevende rol te spelen en verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en ambitieuzer recreatiebedrijf. Hierbij zijn een duurzame leefomgeving en maatschappelijke rendement belangrijke pijlers.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente Resultaat partij 1.275 Eigen vermogen 56.279 Vreemd vermogen 38.436 Toelichting Risico's Gezien het gering belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein.
Programma 5. Sport, cultuur en recreatiePubliekrechtelijk partijen
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Zevenaar Partijen Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Westervoort Montferland en Zevenaar.
Openbaar belang Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Aandeel in % 45 Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 1.096 1.031 Resultaat partij -120 Eigen vermogen 1.035 Vreemd vermogen -2 Toelichting Risico's Investeringen in onderwijsgebouwen worden in gezamenlijkheid gedaan. De toerekening naar gemeenten is gebaseerd op de te huisvesten leerlingen. Deze kan dus omgekeerd evenredig stijgen met de daling van het aantal leerlingen. Het risico wordt afgezwakt door in de toerekening door te rekenen met een prognose tot een termijn van 40 jaar en gebruik makend van een vereveningsreserve. Indien voormalige gebouwen als dekking worden gebruikt voor vervangende nieuwbouw of uitbreiding is het verkrijgen van de gewenste opbrengst marktafhankelijk en daarmee een risico. Calamiteiten daargelaten worden geen extra investeringen verwacht voor 2022.
Programma 4. OnderwijsPubliekrechtelijk partijen
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN) Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Arnhem Partijen 19 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen
Openbaar belang De DRAN is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk.
Bestuurlijk belang Deelname bestuur door portefeuillehouder
Aandeel in % 12 Ontwikkelingen Er is reeds geruime tijde discussie over de huidige systematiek van de verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten. In het kader daarvan is de financiële verdeelsleutel onlangs geëvalueerd. Dit heeft er toe geleid dat de jaarrekening 2016, de begroting 2017 en de ontwerpbegroting 2018 nog niet zijn vastgesteld. Momenteel vindt er een vertaling plaats van de evaluatie en herbeoordeling van de verdeelsleutel naar de jaarrekening 2016 en begroting 2017 ev .
De instroom van nieuw vervoer waarvoor gemeenten nog definitief de keuze moeten maken is een belangrijke factor die invloed heeft op de omvang van de werkzaamheden van de vervoersorganisatie.
Website Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 380 1.075 1.305 1.280 1.195 Resultaat partij -19 Eigen vermogen Vreemd vermogen 5.930 Toelichting Afgerond op basis begroting 2016/2020
Risico's De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Zodoende moet er periodiek inzicht zijn in het volume van het aantal ritten en moeten de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig worden gecommuniceerd met de klant (gemeente).
Programma 6. Sociaal domeinPubliekrechtelijk partijen
Volwasseneneducatie in de regio Arnhem
Volwasseneneducatie in de regio Arnhem Juridische vorm Gemeenschappelijke regelingen Vestigingsplaats Arnhem Openbaar belang Behartiging van gemeenschappelijke belangen van deelnemende gemeenten op het gebied van volwasseneneducatie. Hierbij moet gedacht worden aan:
- vaststelling van de hoofdlijnen van het beleid voor educatie en beroepsonderwijs, als bedoeld in de Wet Educatie en Beroepsonderwijs;
- het mede vormgeven van kwaliteitszorg en structuur in de volwasseneneducatie;
- zorgen dat de volwasseneneducatie voldoende is afgestemd op het lokaal onderwijsbeleid.
Aandeel in % 11 Ontwikkelingen Volwasseneneducatie is een onderdeel van de gemeenschappelijke regeling voor Onderwijswijszaken. De gemeente Zevenaar/Rijnwaarden krijgt geen gemeentelijk budget meer, de rijksvergoedingen zijn regionaal bij Arnhem belegd die in samenspraak met de regiogemeenten een evenwichtige invoering moeten vorm geven. Het is dus geen gemeenschappelijke regeling meer en er bestaat geen eigen vermogen.
Bedragen x € 1.000Financiële informatie Rekening 2016 Rekening 2017 Begroting 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Bijdrage gemeente 4 4 4 4 Resultaat partij Eigen vermogen Vreemd vermogen Toelichting Risico's Geen, de taken van de gemeenschappelijke regeling zijn beperkt tot het afstemmen en coördineren van beleid en uitvoering van volwasseneneducatie. In kapitaal worden geen investeringen gedaan.
Programma 4. Onderwijs